Visions Fugitives | Met Rosanne Philippens

za 4 sep 2021

15:00

Lourdeskerk, Scheveningen

781A4591_.2.jpg

foto: Brendon Heinst

zaterdag 4 september 2021

15:00 - 16:20 uur

Onze concerten hebben geen pauze.

Lourdeskerk, Scheveningen

Berkenbosch Blokstraat 9, Den Haag, Nederland - bereikbaarheid

Programma

S. Prokofiev (1891-1953) - Visions fugitives, op. 22

S. Prokofiev (1891-1953) - Cinq mélodies, op. 35b

K. Szymanowski (1882-1937) - Roxana’s Song, uit de opera 'King Roger'

E.W. Korngold (1897-1957) - Suite voor twee violen, cello en piano linkerhand, op. 23

Over het concert

 

Elke vluchtigheid een wereldbestel

Vol veranderlijk en kleurrijk spel.

Dichter Konstantin Balmont improviseerde spontaan een sonnet toen Prokofiev in 1917 hem twintig nieuwe miniatuurcomposities voorspeelde. Aan bovenstaande regels uit dat sneldicht ontleende Prokofiev vervolgens de titel van zijn nieuwe collectie: ‘Vluchtigheden’, oftewel Visions Fugitives. Het is een opeenvolging van werelden, vervat in korte schetsen die vervliegen voor je er erg in hebt. Op dit concert laten we enkele van deze visions fugitives en andere kleurrijke melodieën van Prokofiev en Szymanowski als in een kaleidoscoop de revue passeren.

Daarop volgt een ware wervelwind een kleuren en expressies: de Suite voor twee violen, cello en de linkerhand van een pianist van Erich Wolfgang Korngold; een zeldzame parel uit het kamermuziekrepertoire.

 

Korngold schreef de suite in 1930 voor de pianist Paul Wittgenstein, die in de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm was verloren. Dat het zo weinig te horen is op het concertpodium, heeft deels te maken met de ongebruikelijke bezetting, maar ook met de reputatie van de componist. In het Wenen van de jaren ‘20 en ‘30 werd zijn muziek heel conservatief gevonden: de romantische stijl die hij gebruikte was uit de mode en hem werd verweten dat hij bleef vasthouden aan tonaliteit en geen aansluiting zocht bij de avant-garde. Dat hij zich, nadat hij uit Wenen voor de nazi’s moest vluchten naar de VS, toelegde op filmmuziek, heeft zijn reputatie als serieuze componist verder ook geen goed gedaan. Volledig onterecht natuurlijk: als Hollywood-pionier heeft hij met zijn onuitputtelijke muzikale verbeeldingskracht en onovertroffen compositietechniek juist muzikale werken nagelaten die, ook zonder het filmbeeld, volledig op zichzelf kunnen staan. De filmmuziek zoals wij die nu kennen zou er zonder hem heel anders uit hebben gezien.

 

Bovendien kunnen we heden ten dage, niet gehinderd door de vooroordelen van de Weense avant-garde van honderd jaar geleden, vaststellen dat ook zijn ‘serieuze werken’ ongelooflijk rijk zijn en daar is deze suite een sprekend voorbeeld van.

Spelers

Rosanne Philippens - viool

Pieter van Loenen - viool

Lidy Blijdorp - cello

Tobias Borsboom - piano

za 4 sep 2021

15:00

Lourdeskerk, Scheveningen

Kaarten