Bram van Sambeek
Bram van Sambeek is een internationaal fagottist en professor fagot aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Hij staat bekend om zijn zeer veelzijdige aanpak van het fagotspel en zijn innovatieve programmering. Hij is de enige fagottist die de hoogste Nederlandse Culturele Prijs heeft ontvangen: de Nederlandse Muziekprijs in 2009. Als solist treedt hij op met orkesten zoals de Gothenburg, Galicia en Netherlands Symphony Orchestras, het Warsaw Philharmonic Orchestra, Concertgebouw Chamber Orchestra, Württemberg Chamber Orchestra Heilbronn en Camerata RCO. Veel componisten, zoals Vanessa Lann, Sebastian Fagerlund en Kalevi Aho, hebben concerten voor hem geschreven.
​
Hij speelde tien jaar als eerste fagottist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en als gast-principal bij het London Symphony Orchestra, het Mahler Chamber Orchestra en het Chamber Orchestra of Europe. Sinds 2009 geeft hij les in fagot aan de conservatoria in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. In 2017 begon hij een professoraat aan de Hochschule für Music und Tanz in Keulen, voordat hij in 2021 besloot terug te keren naar het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Bram heeft masterclasses gegeven op scholen zoals Bloomington Indiana, het Royal College of London en de Hochschule für Musik in Basel.
​
Als kamermusicus heeft hij regelmatig samengewerkt met Alexei Ogrintchouk, Reto Bieri, Hervé Joulain, Radovan Vlatkovich, Liza Ferschtman, Christoph Pregardien, Pekka Kuusisto, Nicolas Altstaedt en zijn meest frequente kamermuziekpartner Rick Stotijn. In 2010 kreeg Bram een Carte Blanche-serie in het Concertgebouw Amsterdam en in 2015 ontving hij een "Wild Card" bestaande uit vele avontuurlijke concerten in het Muziekgebouw aan 't IJ, ook in Amsterdam. Hij is een regelmatige gast op festivals zoals het Delft Chamber Music Festival, Storioni Festival, Orlando Festival, West Cork Chamber Music Festival, Lockenhaus Chamber Music Festival en het Australian Festival of Chamber Music, en hij heeft geëxperimenteerd met concertformaten zoals het spelen van mensen in slaap.
​
In 2016 was hij woordvoerder van de "Save the bassoon" campagne opgezet door het Holland Festival. Dit leidde tot veel internationale aandacht en publiciteit voor het instrument. Bram is zeer geïnteresseerd in het spelen van elke stijl die hij leuk vindt, wat hem ertoe brengt samen te werken met rockmuzikanten zoals Sven Figee in Konzerthaus Berlin, jazzmuzikanten zoals Joris Roelofs op het beroemde North Sea Jazz Festival, en Arabische muzikanten zoals Kinan Azmeh op het Morgenland Festival.